De burger als projectontwikkelaar

‘We willen den Oudaan teruggeven aan de Antwerpenaar’

Is de Antwerpenaar slechts een koele minnaar van 'zijn' politietoren? Het succes van ‘We kopen samen den Oudaan’ laat anders vermoeden. Initiatiefnemer Seppe De Blust is vastberaden: het iconische gebouw van Renaat Braem moet ‘een toren van de stad’ worden.

Lang hebben Seppe De Blust en zijn medestanders niet getwijfeld, toen ze te weten kwamen dat den Oudaan te koop staat. “We hadden onmiddellijk het gevoel: hier moeten we iets mee doen. Dat gevoel werd al gauw een slagzin: we kopen samen den Oudaan! Nog dezelfde avond riepen we een Facebookpagina in het leven. Na enkele dagen hadden we al 3000 likes.” Met duimpjes op Facebook koop je echter geen gebouw van 10,5 miljoen euro. Dat beseft ook De Blust. Maar het is een goed begin, meent hij, én een uitstekende graadmeter: “Voor ons is het duidelijk dat de Antwerpenaar zijn stad mee wil vormgeven. Den Oudaan is zeer bepalend voor de Antwerpse skyline, maar hij heeft zijn ware gelaat nog niet laten zien. Hij is altijd ingekapseld geweest, waardoor niemand het gebouw echt kent. Met ons initiatief willen we de toren teruggegeven aan de Antwerpenaar.”

Kandidaat-kopers van de Oudaan moeten bij het stadsontwikkelingsbedrijf AG VESPA een bod uitbrengen ‘onder gesloten omslag’. In principe wordt de toren dan toegekend aan de hoogst biedende, die vervolgens met de projectontwikkeling kan beginnen. Dat is althans de gebruikelijke procedure. Maar volgens Seppe De Blust zijn daar nogal wat nadelen aan verbonden. “Verbouwingen inbegrepen zal het project minstens 20 miljoen kosten. Burgers voelen zich daar sowieso niet bij betrokken, want ze hebben het geld niet om mee te dingen. En de ontwikkelaar die de koop binnenhaalt, heeft vaak hoger moeten bieden dan wat hij financieel aankan, waardoor hij het rendement van zijn project zal moeten opdrijven om uit de kosten te komen. Bij traditionele ontwikkelingen van een dergelijke omvang tast je dus altijd een beetje in het duister over de toekomst van het gebouw.”

‘We kopen samen den Oudaan’ wil naar eigen zeggen een alternatief aanbieden. Vóór ze een bod uitbrengen, willen ze via crowdsourcing geïnteresseerden samenbrengen en onderzoeken welke mogelijkheden er in het gebouw schuilen. “Eerst willen we de randvoorwaarden bepalen”, aldus De Blust. “Als den Oudaan ‘een toren van de stad’ wil worden, wat zijn dan de spelregels? Hoe kunnen we het gebouw ontwikkelen zodat het een maatschappelijke meerwaarde oplevert? Ik denk dan aan de hoogste verdiepingen, met hun mooie, beschermde interieur. Laat ons die openstellen voor het publiek, en er een ‘terras van ’t stad’ van maken. Uiteindelijk moeten we een concurrentieel bod uitbrengen, dus onderzoeken we natuurlijk ook hoe we het project rendabel kunnen maken. In een module op onze website kan je spelen met de parameters, zodat je een idee krijgt van de kosten als je er, bijvoorbeeld, een hotel in zou steken, of een school. Geïnteresseerden kunnen zo zelf de nieuwe Oudaan vormgeven. Op die manier sprokkelen we waardevolle ideeën en brengen we op voorhand potentiële afnemers samen. Onze crowdsourcing is dus eigenlijk ook een soort marktonderzoek. En als ons bod het niet haalt? Dan zal de nieuwe eigenaar in elk geval inspiratie kunnen halen uit onze visie en ideeën.”

Exclusief! Bezoek den Oudaan op de Dag van de Architectuur! (VOLZET)

Presentatie en tentoonstelling "We kopen samen Den Oudaan" tijdens de Dag van de Architectuur

Mijn Dag ❤ / Mijn reservaties
Je moet ingelogd zijn om
te kunnen toevoegen aan 'mijn dag'.